Thuiswerken: hoe richt je je werkplek goed in?

Corona heeft de wereld veranderd. Ineens leven we in een 1,5-meter samenleving. We mogen onze ouders en grootouders geen knuffel meer geven en we worden gedwongen om een stuk meer gescheiden van elkaar te leven. Waar je normaal gesproken je collega’s elke dag wel bij de koffieautomaat spreekt, doe je dat nu één paar keer per dag via de telefoon, Microsoft Teams of Zoom. Die afstand maakt het toch anders, het doet iets met je. Maarja.. Ook wel lekker om geen reistijd te hebben, toch? Thuiswerken heeft dus zijn voor- en nadelen. En het is ook echt even zoeken naar wat precies voor jóu werkt. In deze blog ga ik je alvast helpen door je 4 belangrijke tips te geven die je helpen bij het inrichten van een geschikte werkplek. Deze basis moet je namelijk echt op orde hebben om van thuiswerken een succes te maken.  

Kies een fijne plek om te werken

De eerste en misschien wel belangrijkste beslissing die je moet nemen is: waar ga je zitten? Aan de keukentafel kan prima als je alleen woont, maar met een gezin is dit niet altijd even handig (weet ik uit ervaring 😉). Zoek een plek uit waar je je af kunt zonderen. De rust op kunt zoeken. Want zoals je in mijn vorige blog hebt kunnen lezen is focus ontzettend belangrijk voor resultaat. Als jij continu gestoord of afgeleid wordt, heeft dat een super negatieve invloed op je productiviteit. En je humeur. Daarnaast is het belangrijk dat er voldoende (dag)licht aanwezig is en dat je alle spullen die je nodig hebt binnen handbereik hebt liggen. Dus. Rust, daglicht en alles binnen handbereik. Check, check en check? Dan door naar de volgende tip!

Zorg voor een opgeruimde werkomgeving

Tja, van een business organizer kun je natuurlijk deze tip verwachten. Maar echt hoor. Rommel om je heen werkt gewoon niet fijn. Het heeft een negatieve invloed op je prestaties. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen slechter functioneren in een rommelige omgeving dan in een opgeruimde omgeving. 

En de kans is ook groot dat jij veel tijd kwijt bent aan het zoeken van spullen en documenten, omdat er overal wel iets rondslingert. Waar had je die oordopjes van je telefoon ook alweer gelaten.. Nóg een reden om je werkplek opgeruimd te houden dus. En nog even voor de duidelijkheid: met opgeruimd bedoel ik zowel de fysieke als de digitale omgeving. Want dat wordt vaak vergeten. Ineens heb je een eindeloze hoeveelheid mapjes op je laptop staan en ben je flink aan het zoeken en scrollen naar die laatste versie van dat ene bestand wat je nodig hebt. Staat je bureaublad vol met documenten die je daar ‘even snel’ opgeslagen hebt. Heb je tussendoor wat tijd over, ga dit dan vooral eens opschonen. Het geeft je direct meer rust en overzicht en werkt hierdoor een stuk prettiger.

Richt je werkplek ergonomisch in

Dit zou een inkoppertje moeten zijn, maar ik merk dat veel mensen eigenlijk helemaal niet bezig zijn met ergonomie. Zeker als je structureel thuis werkt, zoals voor veel mensen nu het geval is, wil je een werkplek hebben die ergonomisch goed ingesteld is. RSI is wel het laatste souvenir wat je aan deze Corona-tijd over wilt houden! Vanuit de Arbowet zijn er allerlei richtlijnen opgesteld waar een goede thuiswerkplek aan moet voldoen, zodat je geen fysieke klachten krijgt van het werken. Als je met een laptop werkt, wil je die bijvoorbeeld op een verhoging hebben staan met de bovenrand op ooghoogte. Een losse muis en los toetsenbord zijn ook aan te raden. Via deze link vind je meer tips en informatie over het inrichten van een gezonde werkplek. Ga voor jezelf na of je aan de (belangrijkste) richtlijnen voldoet en kijk hoe je je werkplek kunt verbeteren. 

Creëer een inspirerende omgeving

Ben je zover dat je een goede, opgeruimde én gezonde werkplek voor jezelf hebt gemaakt, dan is het tijd om de stap te zetten om je home office naar het volgende niveau te tillen. Want als je dan toch al je eigen werkplek kunt inrichten, dan kun je er maar beter wat leuks van maken! Denk even na over wat jou inspireert. Wil je misschien een vision board maken, waardoor je elke dag uitkijkt op je doelen en dromen? Of heb jij bepaalde quotes waar je energie van krijgt? Foto’s waar je vrolijk van wordt? En maak het vooral ook lekker groen: planten zijn namelijk goed voor je creativiteit, productiviteit en concentratievermogen zoals je hier kunt lezen. Dus kom maar op met die home office jungle!

Kun jij als ‘green minded’ ondernemer wel wat hulp gebruiken bij het plannen en organiseren van je werk? Heb je je doelen even niet meer zo helder of kom je steeds maar niet toe aan het uitvoeren van je plannen? Ik ben er voor je. Check mijn aanbod en download in elk geval mijn gratis e-book ‘Van to do naar DONE’. Daarmee kun je zelf al de eerste stappen richting meer structuur in je werkdag zetten.

Laat mij je helpen.. &Groei 

Tanja

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.