Rond de tijd dat dit boek uitgebracht werd, volgde ik de opleiding tot Interne Business Organizer bij de School voor Organizing. Een opleiding die voor mij duidelijk maakte dat dit de kant was die ik op wilde gaan. Want hoewel ik collega’s al vaak advies gaf over ‘slimmer werken’ en mijn zaken zelf goed op orde had, leerde ik hier pas echt hoe je goed advies kunt geven. Want wat voor jou werkt, hoeft voor een ander niet te werken. En grip op je werk krijg je alleen als jij jouw eigen methode hebt gevonden. Dat heeft Rick Pastoor ook wel door. De ondertitel van dit boek is niet voor niets ‘het geheim van slim werken’. Rick deelt zijn tips voor het krijgen van grip op je werk. Een boek dat ik zeker even bij je onder de aandacht wil brengen, omdat het er eentje is die mij persoonlijk ook veel heeft opgeleverd.
Met vallen en opstaan grip op je werk krijgen
Rick Pastoor werkt als ‘binnenbaas’ bij het journalistieke platform Blendle. En hij begint het boek met een inleiding over de weg die hij heeft afgelegd om tot zijn werkmethode te komen. Een proces van vallen en opstaan. En hoewel wij daar natuurlijk de vruchten van kunnen plukken, is het belangrijk dat je je realiseert dat ook jij dit proces gaat doorlopen. Je kunt zijn methode gebruiken ter inspiratie. Als een soort startpunt om slimmer te leren werken. Maar ook jij moet gaan oefenen. Jezelf leren kennen en kijken wat bij je past. Want alleen door het te doen, merk je of iets voor je werkt.
Grip op je week, je jaar en je leven
Het boek is verdeeld in 3 delen. Het begint met grip op je week, waar je eigenlijk de basis legt voor een goede werkstructuur. Denk aan tips die betrekking hebben op je agendagebruik en het omgaan met e-mails. Het is een goede mix van theorie en praktijk, want Rick probeert je echt aan te sporen om doelgericht te experimenteren met je werkweek. Te beginnen met een plan, dit plan uit te voeren en vervolgens je werkwijze aan te passen om te zien wat dat voor effect heeft. En naast de wat meer ‘standaard’ methodes zoals de Eisenhower-matrix om je prioriteiten te bepalen en het ‘eat that frog’ principe van elke dag 1 rotklus te doen, staan de hoofdstukken vol met tips vanuit de praktijk bij Blendle. Leest lekker weg ook.
Het tweede deel gaat over grip op je jaar. Hier switch je van het ‘hoe’ naar het ‘wat’ en ‘waarom’. Je gaat aan de slag met het vinden van je persoonlijke richting door aan de slag te gaan met 3 puzzelstukken: je passies, je vaardigheden en je missie. Vervolgens vertelt Rick je hoe je een jaarplan op kunt stellen en waarom de aanmoediging van een accountability partner zo fijn is. Ik vind dit een erg belangrijk hoofdstuk omdat veel mensen dit gedeelte overslaan. Omdat het te groot voelt, je er geen tijd voor denkt te hebben. Maar door je jaardoelen te bepalen, kun je ook veel beter je prioriteiten op maand- en weekbasis bepalen. Dus echt iets om wél de tijd voor te nemen, al hoeft dat natuurlijk niet zo uitgebreid te zijn als in dit boek staat beschreven.
In het derde deel gaat het over grip op je leven. Hier kun je flink de diepte in gaan, want het gaat over dingen als beter luisteren, strategisch leren denken en gedragsverandering. Persoonlijk heb ik wat minder gehad aan dit deel, omdat het voor mij wat abstracter voelt. Minder praktisch toepasbaar. Of in elk geval iets waar ik minder behoefte aan had, toen ik het boek aan het lezen was.
Maar je gaat dus met elk deel een stukje verder om grip te krijgen op je week, jaar en leven.
Grip op je werk krijgen
Mocht je op zoek zijn naar een praktische werkmethode om slimmer te leren werken, is dit boek een goed startpunt. Het is gedetailleerd met veel praktische voorbeelden. Je kunt stap voor stap de hoofdstukken doorlopen om ermee aan de slag te gaan. En mocht je vastlopen, dan help ik je natuurlijk graag! Vraag snel een gratis Structuurboost aan zodat ik met je mee kan kijken.
Groetjes Tanja