Stop met het stellen van SMART doelen

Wat is het toch met die SMART methode? Het zit zó in ons systeem. Alsof dit voor iedereen DE manier is om de beste doelen te stellen. Dat is dus niet zo! Voor jou als ondernemer kan het je zelfs flink beperken. Hoe dat zit, leg ik je uit in dit blog.

Liever kijken en luisteren in plaats van lezen? Check dan hier de Insta live die ik samen met Iris van @productieveling hierover opgenomen heb!

Wat zijn SMART doelen

Even een stapje terug naar wat SMART nu precies is. Het is dus een methode om doelen te stellen, je hebt het ergens op school of in het bedrijfsleven vast voorbij zien komen. Elke letter staat voor een woord:

Specifiek

Meetbaar

Acceptabel

Realistisch

Tijdsgebonden

En als deze aspecten in je doel verwerkt zitten is het een ‘goed’ doel.

Wat gaat er mis bij deze methode?

De methode is in de jaren ’90 ontwikkeld, door technici en constructeurs die dit gebruikten om hun doelen te formuleren. Als je in een fabriek een bepaald product moet opleveren, dan kun je hiermee een doel stellen waarvan objectief te toetsen is of je het hebt gehaald. Vervolgens is deze methode op veel meer plekken overgenomen. Scholen, bedrijven. Maar.. óók werd duidelijk dat er het een en ander mist. Daarom zijn er extra woorden toegevoegd om er SMARTER of SMARTIE van te maken.

Energiegevend

Relevant

Inspirerend

Het feit dat dit nodig is, zegt al genoeg. Snel loslaten dus. Want zoals ik in de intro al zei: voor jou als ondernemer kunnen dit soort doelen je heel erg beperken.

Waarom ondernemers groter mogen denken

Als alles acceptabel en realistisch moet zijn, zouden we dan op de maan zijn geland? Zou internet bestaan? Smartphones? Dit was allemaal nooit gebeurt. En hier zit de clou voor veel ondernemers. Je bent ondernemer geworden omdat jij meer wilt dan wat er nu is. Omdat je het lef hebt om dingen uit te proberen, te verbeteren, te ontwikkelen. Wil jij iets acceptabels opbouwen met je bedrijf? Of wil jij de wereld veranderen?

Als dat laatste het geval is, mag je de SMART methode echt gaan loslaten. Die helpt je niet bij het bereiken van jouw missie. Zelfs als het om iets cijfermatigs gaat zoals je omzetdoel. Hoe ga jij groeien als je steeds inzet op wat voor jouw gevoel realistisch is? Stel jij haalt al 2 jaar op rij een omzet van 50k, dan kun je voor volgend jaar weer op 50k inzetten. Want daarvan weet je dat het kan. Maar zo’n doel stimuleert je niet om er een schepje bovenop te doen. En dat is juist wat een doel voor je moet doen: het moet iets zijn wat je uitdaagt, waar je enthousiast van wordt, waar je zin in hebt!

Als jij voor iets groots wil gaan, doe dat! Probeer het uit en zie wat het je brengt. Waarschijnlijk kom je 10x verder met een big & bold doel dan dat je was gekomen met een acceptabel en realistisch SMART doel. Zoals Elon Musk zegt:

“Stop being patient and start asking yourself, how do I accomplish my 10 years plan in 6 months? You will probably fail but you will be lot further ahead of the person who simply accepted it was going to take 10 years.”

Welke doelen wil jij bereiken?

Er is nog zoveel wat je dit jaar kunt bereiken. Ga ervoor met fantastische doelen die je prikkelen en motiveren. Check dus eens hoe je ze nu hebt geformuleerd: gaan zij je écht verder helpen? En vind je het lastig om je doelen goed te stellen, vraag dan een gratis Structuurboost aan. In dit online gesprek van 30 minuten geef ik je 3 tips waarmee jij je doelen niet alleen goed formuleert maar ook nog eens écht gaat bereiken.

groetjes Tanja